محرم
گناه
با سنگ هر گناه پرم را شكسته ام
آه اي خدا ، خودم كمرم را شكسته ام
نه راه پيش مانده برايم نه راه پس
پلهاي امن پشت سرم را شكسته ام
من دانه دانه اشك خودم را فروختم
نرخ طلايي گهرم را شكسته ام
ديگر مرا نشان خودم هم نمي دهند
آيينه هاي دور و برم را شكسته ام
دنيا شكست خورده تر از من نديده است
حالا به سنگ خورده ، سرم را شكسته ام
آرام كن مرا و در آغوش خود بگير
حالا كه بغض شعله ورم را شكسته ام
راهم بده به باغهاي شجرهاي طيبه
من توبه كرده ام ، تبرم را شكسته ام
حالا ببين كه به غير از گدا شدن
در پيشگاه تو هنرم را شكسته ام
یا کربلا
همه ي ماجرا از علي شروع شد
عاشورا تکرار تصویر علي بوددر آينه ي حسين
و كربلا شهادت زمين بود
برحقانيت علي
تا فرزندان آدم بدانند
تاريخ پاره خطي است ميان دو نقطه
تجلي غربت علي، حسين
و تجلي انتقام علي، مهدي
و بفمند
از سه راهي جحفه تا مسجد كوفه
هميشه بايد از كربلا گذشت
راستش را كه بخواهي
همه ي ماجرا از علي شروع شد
و همه ي ماجرا هم
به علي ختم مي شود
ایشالا کربلا نصیب همتون بشه تا لذت این ثانیه ها رو ببرید تا بدونید چی میگم
آشنایی با واقعه عاشورا
عاشورا روز دهم ماه محرم است. شهرت این روز نزد شیعیان به دلیل وقایع عاشورای سال ۶۱ هجری قمری است که با گاهشماری هجری خورشیدی این روز مطابق است با ۲۱ مهر ۵۹
در این روز و یارانش در واقعه کربلا در جنگ با لشکر یزید به شهادت رسیدند و مسلمانان در آن روز سوگواری میکنند.
سابقهٔ سوگواری و برپایی عزاداری برای حسین بن علی (ع) به اولین روزهای بعد از عاشورا، در محرم سال ۶۱ هجری میرسد.
اولین مراسم سوگواری را حضرت زینب (س) در مسجد کوفه بر امام حسین (ع) برگزار کرد. قبل از آن در کنار اجساد شهدا در کربلا برگزار شد.
روز دهم محرم، روز شهادت سالار شهیدان و فرزندان و اصحاب او در کربلا است. عاشورا در تاریخ جاهلیت عرب، از روزهای عید رسمی و ملی بوده و در آن روزگار، در چنین روزی روزه میگرفتند، روز جشن ملی مفاخره و شادمانی بوده است و در چنین روزی لباسهای فاخر می پوشیدند و چراغانی و خضاب میکردند.
در جاهلیت، این روز را روزه میگرفتند. در اسلام، با تشریع روزه رمضان، آن روزه نسخ شد.
انواع علائم ظهور
انواع علایم ظهور
علائم ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی ـ علیه السلام ـ به سه دسته تقسیم می شوند:
دسته اول: علائمی كه مخصوص به خود آن حضرت هستند. كه هر وقت، بر خود حضرت ظاهر شوند حضرت متوجه قیام خود شده و ظهور می فرمایند، مثل بیرون آمدن شمشیر حضرت از غلاف باز شدن پرچم و علائم دیگر.
دسته دوم: ق
دسته سوم: علائم غیر حتمی، هستند كه نشان از نزدیكی ظهور حضرت بوده و رخ دادن آنها حتمی نیست یعنی این احتمال وجود دارد كه ظهور بدون این علائم تحقق یابد و در روایات و احادیث معصومین(علیهم السلام) به آنها اشاره شده است
علائم حتمی ظهور
علائم حتمی، علائمی هستند كه پیش از ظهور حتما اتفاق خواهند افتاد. با ظهور این علائم، مردم متوجه نزدیك شدن، و به پایان رسیدن شب سیه و ظلمانی می شوند و پس از آن حضرت ظهور می فرمایند و جهان را با عدالت و حكومت خود، از ظلمها و بدیها می رهانند.
در اینجا به تبیین برخی از علائم حتمی ظهور می پردازیم :
1.دجّال:
دجال شخصی است كه در برخی روایات توصیفاتی برای او ذكر شده است مانند دجال مردی چاق،سرخ رو، موی سر مجعّد، چشم راست او اعور، چشم او مانند دانه انگوری است كه بر روی آب قرار دارد
محل خروج دجال است كه در روایات مكآنهای مختلفی برایش نقل شده است از جمله اصفهان، خراسان، سجستان و همچنین سرنوشت دجال كه عاقبت به دست چه كسی به هلاكت میرسد كه در این باره روایات دو دیدگاه را مطرح میكنند بعضی قائلند كه به دست حضرت عیسی و بعضی به دست حضرت مهدی (عج) جهت اختصار ما در پی ذكر روایات نیستیم.
2. سفیانی:
در خصوص سفیانی دو دسته روایت داریم:
دسته اول اینكه: پیش از ظهور حضرت حجت (عج) مردی از نسل ابوسفیان خروج می كند كه مردی است ظاهرالصلاح و به ذكر خدا مشغول ولی پلید و فریبكار است و دولت عباسی را برای همیشه منقرض می كند و شیعیان زیادی را به قتل می رساند و از ظهور آن حضرت اطلاع می یابد لشگری برای كشتن آن حضرت می فرستد كه در بیابان بین مكه و مدینه در زمین فرو می روند.
دسته دوم: اینكه سفیانی جنبه توصیفی داشته باشد نه شخصی یعنی در مقابل هر مرد انقلابی و مصلح راستین یك (یا چند) سفیانی قد علم خواهند كرد.
3-سید حسنی
بر اساس احادیث و روایات، خروج سید حسنی، از نشانههای ظهور حضرت مهدی ـ علیه السلام ـ است.
امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمودند: سید حسنی جوانی خوش سیماست كه از سرزمین دیلم و قزوین برای نصرت و یاری آل محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ قیام مینماید و با بانگی رسا و بیانی شیوا فریاد بر میآورد كه به یاری آل محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ برسید و از شما طلب یاری میكند. مردان از طالقان كه شوق شدید به جهاد دارند به او پاسخ مثبت میدهند
سید حسنی، پس از دوران طولانی، زمام امور مناطقی را به دست میگیرد و اندكی پیش از ظهور به سوی عراق وكوفه میرود و از دیلم و قزوین تا كوفه زمین را از لوث وجود ظالمان پاك میكند و سرانجام كوفه را محل اقامت خویش قرار میدهد؛ مدتی در كوفه اقامت مینمایند و سپس «خبر ظهور مهدی (عج) به ایشان میرسد، سید با یارانش به محضر حضرت مشرف میشوند و از آن حضرت مطالبه دلایل امامت و موارث انبیاء را مینماید.
4-قیام سید خراسانی
قیام سید خراسانی یكی از علائم و نشانه های ظهور مهدی موعود (عج) معرفی شده است و روایات زیادی در این زمینه نظیر روایت ذیل وجود دارد «خروج خراسانی،سفیانی و یمانی در یك سال و یك ماه و یك روز است.» و در برخی از روایات خراسانی و سفیانی به دو اسب مسابقه تشبیه شده اند كه خراسانی از مشرق و سفیانی از مغرب به طرف كوفه در حركت اند در مجموع از روایات چنین استفاده می شود كه قیام سید خراسانی از مشرق زمین آغاز و به سوی عراق به پیش می رود
در مورد صفات جسمانی سید خراسانی نیز برداشتهای متفاوت و گوناگون وجود دارد مثلاً از كلمه «فتی» كه در روایات مربوط به سید خراسانی یا حسنی ذكر شده است بعضی جوانی سنی را فهمیده و در نتیجه می گویند سید خراسانی هنگام قیامش، جوان است در حالی كه برخی دیگر جوان مردی را معنی مناسب برای آن می دانند و می گویند جوان مردی یكی از ویژگی های سید خراسانی است نه اینكه سید خراسانی هنگام قیام در سنین جوانی قرار داشته باشدیكی دیگر از صفات جسمانی سید خراسانی داشتن خال بر گونه و یا دست راست است و در تفسیر آن نیز احتمالات مختلف وجود دارد كه آیا به معنی خال معروف است و یا اینكه از ماده خلل و به معنی آسیب دیدگی و نقص است.
علائم غیر حتمی
علایم غیرحتمی، با ظهور ارتباط استلزامی ندارند، زیرا ممكن است برخی از آنها اصلا واقع نشود ولی ظهور تحقق یابد. و احتمال دارد برخی از نشانهها حادث شود ولی ظهور توأم و همزمان با آنها شكل نگیرد و بدین بیان كه: این نشانهها، بیانگر ظرف تحقق ظهور باشند، مانند اینكه گفته شود: نامه رسان هنگامی میآید كه هوا صاف باشد. منظور این است كه نامه رسان در زمان نامساعد بودن هوا نخواهد آمد، نه این كه هر وقت هوا صاف بود او میآید. در باب علایم ظهور نیز مراد این است كه حضرت مهدی ـ علیه السلام ـ در غیر این اوضاع ظهور نخواهد فرمود، نه این كه هر وقت این اوضاع پدیدار شد، حضرتش باید ظهور كند. از مباحث یاد شده بر میآید كه فساد و... شرط ظهور نبوده بلكه نشانههای ظهور هستند.
از جمله علائم غیر حتمی ظهور، گسترش و فراگیر شدن فساد می باشد.
- یكی دیگر از علائمی كه در روایات به آن اشاره و تاكید شده است، تعطیلی امر به معروف و نهی از منكر در جهان و خصوصاً در بین مسلمین می باشد
- علامت دیگر كه به عنوان علامت آخر الزمان در روایات وارد شده است، ترویج ربا خواری می باشد.
- علامت دیگر، قطع رحم می باشد. در حدیث شریفی از پیامبر وارد شده است كه «در آخر الزمان قطع رحم شایع گردیده و مردم به خاطر طعام دادن بر هم منّت گذارند، آنگاه كه بزرگترها بر كوچكترها محبت نكنند و حیای كوچكترها بسیار كم شود.»
- یكی دیگر از علائم این است كه پدران فرائض مذهبی و دینی را به فرزندان خود یاد ندهند و به فكر یادگیری فرائض الهی و مسائل دینی از ناحیه فرزندان خود نباشند. و در روایت آمده است كه پدران به این قانع هستند كه فرزندان آنها متاع ناچیزی از دنیا بدست آورند.
- و در روایتی امام صادق ـ علیهالسّلام ـ به یكی از یاران خود نشانه های ظهور را چنین برمی شمرد:
1. هرگاه دیدی كه حق بمیرد و طرفدارانش نابود شوند.
2. و دیدی كه: ظلم و ستم فراگیر شده است.
3. و دیدی كه: قرآن فرسوده و بدعتهائی از روی هوا و هوس،در مفاهیم آن آمده است.
4. و دیدی كه: دین خدا (عملاً) توخالی شده، همانند ظرفی كه آن را واژگون سازند.
۵. و دیدی كه: طرفداران و اهل باطل بر اهل حق پیشی گرفتهاند.
6. و دیدی كه: كارهای بد آشكار شده و از آن نهی نمیشود و بدكاران بازخواست نمیشوند.
7. و دیدی كه: مردان به مردان و زنان به زنان اكتفا كنند.
8. و دیدی كه: افراد (به ظاهر) با ایمان سكوت كرده و سخنشان را نمیپذیرند.
9. و دیدی كه: شخص بدكار دروغ گوید: و كسی دروغ و نسبت ناروای او را رد نمیكند.
10. و دیدی كه: بچهها، به بزرگان احترام نمیگذارند.
11. و دیدی كه: قطع پیوند خویشاوندی شود.
12. و دیدی كه: بدكار را ستایش كنند و او شاد شود و سخن بدش به او برنگردد.
13. و دیدی كه: نوجوانان پسر، همان كنند كه زنان میكنند.
14. و دیدی كه: زنان با زنان ازدواج كنند.
15. و دیدی كه: انسانها اموال خود را در غیر اطاعت خدا مصرف میكنند و كسی مانع نمیشود.
16. و دیدی كه: افراد با دیدن كار و تلاش نامناسب مؤمنین، به خدا پناه میبرند.
17. و دیدی كه: مدّاحی دروغین از اشخاص، زیاد شود.
18. و دیدی كه: همسایه همسایه خود را اذیت میكند و از آن جلوگیری نمیشود.
19. و دیدی كه: كافر به خاطر سختی مؤمن، شاد است.
20. و دیدی كه: شراب را آشكار میآشامند و برای نوشیدن آن كنار هم مینشینند و از خداوند متعال نمیترسند.
21. و دیدی كه: كسی كه امر به معروف میكند خوار و ذلیل است.
22. و دیدی كه: آدم بدكار در آنچه آن را خداوند دوست ندارد، نیرومند و مورد ستایش است.
23. و دیدی كه: اهل قرآن و دوستان آنها خوارند.
24. و دیدی كه: راه نیك بسته و راه بد باز است.
25. و دیدی كه: خانه كعبه تعطیل شده و به تعطیلی آن دستور داده میشود.
26. و دیدی كه: انسان به زبان میگوید ولی عمل نمیكند.
27. و دیدی كه: مؤمن، خوار و ذلیل شمرده میشود.
28. و دیدی كه: بدعت و زنا آشكار شود.
29. و دیدی كه: مردم به شهادت و گواهی ناحق اعتماد كنند.
30. و دیدی كه: حلال، حرام شود و حرام، حلال گردد.
31. و دیدی كه: دین براساس میل اشخاص معنی شود و كتاب خدا و احكام آن تعطیل گردد.
32. و دیدی كه: جرأت بر گناه آشكار شود و دیگر كسی برای انجام آن منتظر تاریكی شب نگردد.
33. و دیدی كه: مؤمن نتواند نهی از منكر كند مگر در قلبش.
34. و دیدی كه: ثروت بسیار زیاد در راه خشم خدا خرج گردد.
35. و دیدی كه: سردمداران به كافران نزدیك شوند و از نیكوكاران دور شوند.
36. و دیدی كه: والیان در قضاوت رشوه بگیرند.
37. و دیدی كه: پستهای مهمّ والیان براساس مزایده است نه بر اساس شایستگی.
38. و دیدی كه: مردم را از روی تهمت و یا سوءظن بشكند.
39. و دیدی كه: مرد به خاطر همبستری با همسران خود مورد سرزنش قرار گیرد.
40. و دیدی كه: زن بر شوهر خود مسلط شود و كارهایی كه مورد خشنودی شوهر نیست انجام میدهد و به شوهرش خرجی میدهد.
41. و دیدی كه: سوگندهای دروغ به خدا بسیار گردد.
42. و دیدی كه: مشروبات الكلی بطور آشكار بدون مانع خرید و فروش میشود.
43. و دیدی كه: آشكار قماربازی شود.
44. و دیدی كه: مردم محترم توسط كسی كه مردم از سلطنتش ترس دارند، خوار شوند.
45. و دیدی كه: نزدیكترین مردم به فرمانداران، آنانی هستند كه به ناسزاگویی به ما خانواده عصمت ـ علیهمالسّلام ـ ستایش شوند.
46. و دیدی كه: هركس ما را دوست دارد او را دروغگو خوانده و گواهیاش را قبول نمیكنند.
47. و دیدی كه: در گفتن سخن باطل و دروغ بر همدیگر رقابت كنند.
48. و دیدی كه: شنیدن سخن حق بر مردم سنگین است ولی شنیدن باطل برایشان آسان است.
49. و دیدی كه: همسایه از ترس زبان به همسایه احترام میكند.
5۰. و دیدی كه: حدود الهی تعطیل شود و طبق هوا و هوس عمل شود.
51. و دیدی كه: مسجدها طلاكاری (زینت داده) شود.
52. و دیدی كه: راستگوترین مردم نزد آنها مفتریان درغگو است.
53. و دیدی كه: بدكاری آشكار شده و برای سخنچینی كوشش میشود.
54. و دیدی كه: ستم و تجاوز شایع شده است.
55. و دیدی كه: غیبت، سخن خوش آنها شود و بعضی بعض دیگر را به آن بشارت كنند.
56. و دیدی كه: صبح و جهاد برای خدا نیست.
57. و دیدی كه: سلطان به خاطر كافر، شخص مؤمن را خوار كند.
58. و دیدی كه: خرابی بیشتر از آبادی است.
59. و دیدی كه: معاش انسان از كمفروشی به دست میآید.
60. و دیدی كه: خونریزی آسان گردد.
61. و دیدی كه: مرد به خاطر دنیایش ریاست میكند.
62. و دیدی كه: نماز را سبك شمارند.
63. و دیدی كه: انسان ثروت زیادی جمع كرده، ولی از آغاز آن تا آخر، زكاتش را نداده است.
64. و دیدی كه: قبر مردهها را بشكافند و آنها را اذیت كنند.
65. و دیدی كه: هرج و مرج بسیار است.
66. و دیدی كه: مرد روز خود را با مستی به شب میرساند، و شب خود را نیز به همین منوال به صبح برساند و هیچ اهمیّتی به برنامه مردم ندهد.
67. و دیدی كه با حیوانات آمیزش میشود.
68. و دیدی كه مردم به مسجد (محل نماز) میرود وقتی برمیگردد لباس در بدن ندارد، (لباس را دزدیدهاند).
69. و دیدی كه: حیوانات همدیگر را بدرند.
70. و دیدی كه: دلهای مردم سخت و دیدگانشان خشك و یاد خدا برایشان گران است.
71. و دیدی كه: بر سر كسبهای حرام آشكار را رقابت كنند.
72. و دیدی كه: نمازخوان برای خودنمایی نماز میخواند.
73. و دیدی كه: فقیه برای دین خدا فقیه نمیآموزد و طالب حرام ستایش و احترام میگردد.
74. و دیدی كه: مردم در اطراف قدرتمندانند.
75. و دیدی كه: طالب حلال، مذمت و سرزنش میشود و طالب حرام، ستایش و احترام میگردد.
76. و دیدی كه: در مكه و مدینه كارهایی میكنند كه خدا دوست ندارد و كسی از آن جلوگیری نمیكنند و هیچكس بین آنها و كارهای بدشان مانع نمیشود.
77. و دیدی كه: آلات موسیقی و لهو در مدینه و مكه آشكار گردد.
78. و دیدی كه مرد سخن حق گوید و امر به معروف و نهی از منكر كند، ولی دیگران او را از این كار برحذر میدارند.
79. و دیدی كه: مردم به همدیگر نگاه میكنند، و از مردم بدكار پیروی نمایند.
80. و دیدی كه: راه نیك خالی و راه رونده ندارند.
81. و دیدی كه: مرده را مسخره كنند و كسی برای او اندهگین نشود.
82. و دیدی كه: سال به سال بدعت و بدیها بیشتر شود.
83. و دیدی كه: مردم و جمیعتها جز از سرمایهداران پیروی نكنند.
84. و دیدی كه: به فقیر چیزی را دهند كه برایش بخندند، ولی در راه غیر خدا ترحّم است.
85. و دیدی كه: علائم آسمانی آشكار شود و كسی از آن نگران نشود.
86. و دیدی كه: مردم مانند حیوانات در انظار یكدیگر عمل جنسی به جای میآورند و كسی از ترس مردم از آنها جلوگیری نمیكند.
87. و دیدی كه: انسان در راه غیر خدا بسیار خرج كند، ولی در راه خدا از اندك هم مضایقه دارد.
88. و دیدی كه: حقوق پدر و مادر رواج دارد و فرزندان هیچ احترام برای آنها قایل نیستند بلكه نزد فرزند از همه بدترند.
89. و دیدی كه: زنها بر مسند حكومت بنشینند و هیچ كاری جز خواسته آنها پیش نرود.
90. و دیدی كه: پسر به پدر نسبت دروغ بدهد، و پدر و مادرش را نفرین كند و از مرگشان شاد گردد.
91. و دیدی كه: اگر روزی بر مردی بگذرد، ولی او در آن گناه بزرگی مانند بدكاری، كمفروشی و زشتی انجام نداده ناراحت است.
92. و دیدی كه: قدرتمندان غذای عموم مردم را احتكار كنند.
93. و دیدی كه: اموال حق خویشان پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ (خمس) در راه باطل تقسیم گردد و با آن قماربازی و شرابخواری شود.
94. و دیدی كه: به وسیله شراب بیمار را مداوا و برای بهبودی آن تجویز كنند.
95. و دیدی كه: در امر به معروف و نهی از منكر و ترك دین بیتفاوت و یكسانند.
96. و دیدی كه: سر و صدای منافقان برپا، امّا صدای حقطلبان خاموش است.
97. و دیدی كه: برای اذان نماز مزد میگیرند.
98. و دیدی كه: مسجدها پر است از كسانی كه از خدا نترسند و غیبت هم نمایند.
99. و دیدی كه: خورندگان اموال یتیمان ستوده شوند.
100. و دیدی كه: قاضیان برخلاف دستور خداوند قضاوت كنند.
101. و دیدی كه: استانداران از روی طمع، خائنان را امین خود قرار دهند.
102. و دیدی كه: فرمانروایان، میراث مستضعفان را در اختیار بدكاران از خدا بیخبر قرار دهند.
103. و دیدی كه: بر روی منبرها از پرهیزكاری سخن میگویند، ولی گویندگان آن پرهیزكار نیستند.
104. و دیدی كه: صدقه را با وساطت دیگران، بدون رضای خداوند و به خاطر درخواست مردم بدهند.
105. و دیدی كه: وقت (اول) نمازها را سبك بشمارند.
106. و دیدی كه: هم و هدف مردم شكم و شهوتشان است. 107. و دیدی كه: دنیا به آنها روی كرده است.
108. و دیدی كه: نشانههای برجسته حق ویران شده است؛
در این وقت خود راحفظ كن و ازخداوندبخواه كه از خطرات گناه نجاتت بدهد
مكان ظهور
طبق روایات متواتر از طریق شیعه و سنى، كه قیام شكوه مند آن مصلح جهانى از سرزمین و از مسجد الحرام، كنار كعبه ى معظمه، آغاز خواهد شد و تعداد سیصد و سیزده تَن از اصحاب او كه فرماندهان لشكرى و كشورى آن حضرت هستند، در میان ركن و مقام، با آن حضرت بیعت مى كنند. آن گاه، تعداد دَه هزار نفر تكمیل مى شود و وجود مقدّس حضرت بقیه الله (عج) با سپاه دَه هزار نفرى، از مكّه حركت مى كنند و به اصلاح جهان مى پردازند
مفضّل از حضرت صادق(علیه السلام) مى پرسد: «اى آقاى من! حضرت مهدى (عج) از كجا و چه گونه ظهور مى كند؟». حضرت فرمودند: «اى مفضل! او به تنهایى ظهور مى كند و به تنهایى كنار كعبه مى آید و به تنهایى شب را در آن جا مى گذراند.»
در روایت دیگرى مى فرماید: چون مهدى به در آید، به مسجدالحرام رود. رو به كعبه و پشت به مقام ابراهیم بایستد. دو ركعت نماز گزارد.
آن گاه فریاد برآورد:
اى مردمان!
منم یادگار امام و یادگار نوح و یادگار ابراهیم و یادگار اسماعیل.
منم یادگار موسى و عیسى و محمد...
منم صاحب قرآن و زنده كننده ى سنّت..
نشانه های ظهور
یاصاحب الزمان ادرکنی
نوشته زیر مجموعه ای از نشانه های بسیار در نزدیک بودن ظهور حضرت حجه ابن الحسن العسگری را مورد بررسی قرار داده است انشاالله که دیدگان همه منتظران به نواده پاک رسول (ص) روشن گردد این مطالب برگزیده ای از سایتهای مختلف و منابع مهدویت است.
ـ بشارت آیه الله العظمی بهجت : اشاره مستقیم و بشارت صریح آیه الله العظمی بهجت در جمعی در مورد نزدیکی ظهور امام زمان (عج) که فرمودند : “ تا کنون به جوانان بشارت می دادید که منتظر باشید ظهور مولایتان را خواهید دید اینک ( ظهور آنقدر نزدیک شده است که ) به سالخوردگان و پیران هم بشارت دهید که ظهور را خواهید دید . ” بسیاری از منتظران و شیفتگان ولی عصر (عج) را سرشار از شور و شوق ظهور نموده است و برای آنها دلیلی محکم و برهانی قاطع در یقین به نزدیکی ظهور ایجاد کرده است .
ـ امیر عبدالله در عربستان : یکی دیگر از نشانه های ظهور قتل فرمانروای عربستان بنام عبدالله می باشد که در ماه ذی الحجه روی خواهد داد . امام صادق در این زمینه می فرماید : هرکس برای من مرگ عبدالله را تضمین کند من ظهور قائم را برای او تضمین می کنم … همچنین از آن حضرت روایت شده است که : زمانیکه مردم در سرزمین عربستان در حال وقوف می باشند سواری با شتر سبک سیر به آنجا وارد می شود و مرگ خلیفه را خبر می دهد و با مرگ او فرج آل محمد و گشایش کار تمام مردم فرا می رسد . بحار ۵۲ ص ۲۱۰ و ۲۴۰ و در شرایط کنونی بر آگاهان از شرایط سیاسی – اجتماعی پوشیده نیست که هر چند فرمانروای ظاهری عربستان ملک فهد است اما کسالت و بیماری و عدم توانایی او ولیعهدش یعنی امیر عبدالله را در عمل همه کاره عربستان قرار داده است و اکنون چندین سال است که از ملک فهد در عرصه سیاسی خبر چندانی نیست اما امیر عبدالله بعنوان فردی مطرح در جهان عرب و اسلام است .
سفیانی در آستانه کودتا : امام محمد باقر (ع) : سفیانی و حضرت قائم در یک سال قیام می کنند . ( بحارالانوار ج ۵۲ ص ۲۴۰) یکی از علامات حتمیه ظهور قیام فردی به نام سفیانی که همزمان با سید خراسانی در ماه رجب در سوریه کودتا نموده و چند کشور همسایه را فتح و سپس به سمت عراق پیشروی می نماید و لشگری برای دستگیری امام زمان (عج) به سوی مکه روانه می سازد که این لشگر در بین مکه و مدینه به زمین فرو می روند و نابود می شوند و … تعدادی از بزرگان در سوریه سفیانی را دیده و ( با همان ) اوصافی که در روایات ذکر شده است او را شناخته اند که با برخی مانند عالم فاضل و متعبد استاد بهلول مصاحبه شده و شرح دیدار به صورت مکتوب و نوار ویدئویی مستند و مکتوب موجود است ( کتاب آیا ظهور نزدیک است؟ و نوار ویدئویی در واحد فرهنگی گل یاس) و برخی دیدارها مانند دیدار امام موسی صدر و شهید چمران نقلی و غیر مستند می باشد . در دیدار استاد بهلول که حدودا ۱۰ سال پیش انجام گرفته است سفیانی با همان ظاهر کریه که در روایات ذکر شده و جزء فرماندهان ارتش سوریه و فردی جاه طلب و میانسال ذکر گردیده است … با شدت گرفتن فتنه ها و درگیری ها در منطقه خاور میانه و عراق و لبنان و فلسطین و تحت فشار بودن یهودیان غاصب هر لحظه برای کودتای سفیانی که به نفع صهیونیستها و علیه کشورهای مسلمان صورت می گیرد شرایط فراهم تر می گردد
ـ آغاز مرحله ای که در آن عراق کانون تحولات است : سرزمین عراق در عصر ظهور بر طبق روایات معتبر کانون تحولات بسیار مهمی است و منشا معبر و محل برخورد اکثر قیامهای دوران ظهور است . شیصبانی حاکم ستمگر عراق ( صدام ) در نزدیکی ظهور از این مکان جنگ را آغاز می کند . سفیانی بعد از کودتا در سوریه سرزمین عراق را فتح می کند . سید خراسانی بعد از قیام به سوی عراق حرکت می کند و امام زمان (عج ) نیز بعد از قیام در مکه به سمت عراق پیش می رود و سرانجام پس از پیروزی نهایی مرکز حکومت خود را در کوفه قرار می دهد . در شرایط فعلی نیز لحظه به لحظه عراق به سمت تحولات عظیم و مهم پیش می رود و آنگونه که از روایات ذکر شده است در حال تبدیل شدن به مرکز تحولات جهانی در عصر ظهور می باشد . امام علی در مورد تحولات و فتح عراق در زمان ظهور می فرماید : … قلعه ها را بگشایند عراق را فتح کنند هر اختلافی را با خونریزی پاسخ گویند در چنین زمانی ظهور صاحب الزمان (عج) را انتظار کشید … حوادث جانکاه و کمرشکنی روی دهد شکافنده ها ( موشک ها ) بشکافند تیزپروازان( هواپیماها) به پرواز درآیند … عراق را فتح کنند هر اختلافی را با خونریزی پاسخ گویند ( بشاره الاسلام ص۷۴) حضرت در اشاره به خروج سفیانی در نهج البلاغه می فرمایند: ۱٫ گویا او را می بینم که در شام فریاد برداشته و با پرچم هایش در حول و حوش کوفه می گردد و به اهل کوفه همچون شتر سرکش رو می آورد زمین را از سرهای بریده فرش می کند دهانش گشوده قدمش در زمین سنگین جولانش گسترده و هیبتش عظیم است. به خدا قسم شما را در این طرف و آن طرف زمین پراکنده می کند تا از شما جز به مانند باقی مانده سرمه در چشم باقی نماند این برنامه ادامه دارد تا عرب بر سر عقل آید (نهج البلاغه خطبه ۱۳۸) در نامه امام زمان به شیخ مفید (ره ):…گروههایی منحرف از اسلام بر عراق تسلط یابند و با کردارهای زشت خود موجب کمبود ارزاق (محاصره اقتصادی) در عراق می شوند.سپس با هلاکت طاغوتی از طواغیت(صدام)این فاجعه بر طرف می شود… (بحارالانوار ج ۵۳ ص ۱۷۵) اوضاع فعلی عراق نشان می دهد که ما چقدر به ظهور نزدیک شده ایم
ـ فراگیر شدن فساد و فحشا و ظلم : یکی دیگر از نشانه هایی که برای ظهور در روایات ذکر گردیده است فراگیر شدن انواع فساد و فحشا در جوامع انسانی می باشد که در روایات بعنوان علائم غیر حتمیه وارد شده است . رواج انواع فساد جنسی(زنا، همجنسگرایی،برهنگی و …) فساد اقتصادی (ربا،رشوه،گرانفروشی و…) فساد حکومتی(وضعیت فعلی حکومت در تمام جهان) فساد اجتماعی ( فروپاشی بنیان خانواده ها ، اعتیاد و ناهنجاری های اجتماعی و …) در اوضاع کنونی دقیقا منطبق بر فرمایشات روایات و احادیث عصر ظهور می باشد . پوشش ۳۵۰ کانال فاسد ماهواره که اکثر آنها زشت ترین و فجیع ترین صحنه ها را به راحتی نمایش می دهند و تمام اقشار بخصوص جوانان و نوجوانان را در سراسر جهان تحت تاثیر خود دارند و سایتهای مبتذل اینترنت و سی دی ها و فیلمهای مبتذل و فجیع که در سراسر جهان فراگیر شده اند ( حتی در ایران ) و …
و سایر نشانه ها به اجمال : به بن بست رسیدن تمام نظریه ها برای سعادت انسان ، رویکرد جهان به معنویت ، شدت یافتن بلاها ، فتنه ها و مشکلات ، پیش بینی ائمه اطهار در مورد شهر مقدس قم و وقوع انقلاب اسلامی و اتصال آن به انقلاب جهانی امام زمان(عج) ، شدت یافتن دو جریان حق و باطل، شدت یافتن انتظار در ادیان مختلف و فراگیر شدن نام و یاد مهدی (فراگیر شدن دعای ندبه در سراسر کشور و در هر کوی و برزن ، اقبال و روی آوردن عموم مردم علی الخصوص جوانان به اماکن متبرک به نام امام زمان (عج) خصوصا جمکران بعنوان پایگاه اصلی منتظران و عاشقان ، بحث روز شدن مساله ظهور و امام زمان (عج) در بین مردم ،افزایش قابل توجه رویکرد به مساله مهدویت و ظهور در بین مطبوعات ، صدا و سیما ، سخنرانی ها و … و اقبال به این مساله در حوزه و دانشگاه و در بین فرهیختگان و نخبگان) و ……….
نقل قولی از آیت الله بهجت از زبان آیت الله ناصری پیرامون نزدیک بودن فرج امام زمان عج
از یکی از نزدیکان آقای بهجت سوالی پرسیدند مبنی بر اینکه آیا بشارت بسیار نزدیک بودن ظهور توسط آیت الله بهجت، نوعی وقت تعیین کردن است؟ و ایشان جواب دادند :
خیر، این حقیر خودم در محضر حضرت آیت الله بهجت رسیدم که بعد ازظهر یکی از روزهای تابستان بود و از ایشون سوال کردم که مطالبی رو از شما نقل میکنند، فرمودند چه مطالبی را؟ عرض کردم پیرامون بحث ظهور، فرمود چه نقل میکنند؟ (این را اولین باره دارم رسمی عرض میکنم).
گفتم نسبت به نزدیکی ظهور از شما مطالبی رو نقل می کنند فرمودند که ظهور بسیار نزدیکه مجددا تاکید فرمودند بسیار بسیار نزدیکه عرض کردم خیلی از علائم و وقایع رخ نداده، فرمودند که برای خداوند سبحان، خداوند متعال کاری ندارد که همه علائم و واقایع رو در یک شب جمع بکند و راه رو برای ظهور حجتش حجت حق فراهم آورد و هموار کند.
این به معنای تعیین زمان ظهور نبوده، اشاره به نزدیکی ظهور است و تعیین وقت نشده، آنهم یرونه بعیدا و نراه قریبا ..
الله اعلم
رهبرم پاینده باشی
زنده باشی رهبرم
بازدید سر زده رهبر پر مهر ایران از مناطق زلزله زده
باورم نمیشد
رفته بودیم منطقه تو اول راه ورزقان دیدیم راه بسته هست.
همین که رفتیم وسط جاده صورت پر مهرشون از توی پاترول پیدا بود
افتخار کردم به رهبر مملکتم چنین بی آلایش و بی تشریفات اومده بودن
قهرمان
گاهی نجاست به جنسیت نیست تردد سگ در خیابانهای ما جرم است
گاهی بعضی انسانها از سگ نجستر و بی خاصیت ترند
جستجو کن قهرمان بیاب هم شهریم را
الهی شکر
این کوچولوی دوست داشتنی بعد از ۲۴ ساعت از زیر آوار زنده بیرون آمد.
هم شهریم هم استانیم تسلیت
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
یا امام رضا
با سلام خدمت دوستای گلم
امشب حال و هوای خاصی دارم آخه صبح زائر حرم امام رضا هستم
جای همتون خالی جای کسایی عاشق حرم امام رضا هستن
امروزه شاید یه سفر عادی هست مشهد رفتن
ولی من عاشق مشهدم و واقعا میگم حج فقرا
دوستای گلم دعا کنید واقعا لایق اینهمه نظر لطف ائمه بشم
نمیدونم چی بگم فقط حتی خواب هم از سرم پریده
کاشکی زودتر صبح بشه...
آموزگار هستی
نازم آن آموزگاری را که در یک نصف روز
دانش آموزان عالم را همه دانا کند
ابتدا قانون آزادی نویسدبر زمین
بعد از آن با خون هفتاد و دو تن امضا کند
روز برآورده شدن حاجتم
سلام به همه دوستای گلم
از خوشحالی نمیدونم چی بگم گریه امانم نمیده
بالاخره به سبب دعاهای شما آقا و ارباب خوبان دوباره منو طلبیده
هنگ کردم
اونقد اتفاقی پیش اومده که قادر به وصف احساساتم هم نیستم
زیارت عید غدیر .... حرم مولا علی ....
وای خدای من ممنونم ازت به خاطر لطفی که بهم کردی
یا ابولفضل....
رمضان رفت
سلام به همه دوستای گلم
رمضان آمد و رفت من غرق گناه
تازه به خودم اومدم که رمضان تموم شد
من به همان حال باقی موندم
دوستای گلم اوضاع روحیم افتضاحه
شما رو به اربابم حسین دعام کنین
مشکلاتم حل بشه
ای خدای عاشقان دستم بگیر
به به
خدایا به حق عزیزان درگاهت
یک باره دیگه قسمتم کن برم
دلمو بچسبونم به ضریح اونقد ضجه بزنم جونم در بیاد
السلام ای ماه رمضان
رمضان آمد و آهسته صدا کرد مرا
مستعد سفر شهر خدا کرد مرا
از گلستان کرم طرفه نسیمی بوزید
که سراپای پر از عطر و صفا کرد مرا . . .
ماه ضیافت الهی بر شما مبارک
ما رو از دعای خیر خودتون فراموش نکنید
یا سید ساجدین
میلاد بیمار مصلحتی کربلا برهمه عاشقان مبارک
پاینده گی شیعه را امروز مدیون امام سجادیم و خطبه هایش
امام مظلومی که زیاد بر سر زبانها نمیچرخه
امامن معتقدم باب الحوائج هستند ایشون
یا ساقی کربلا
میلاد قمر بنی هاشم بر عاشقانش مبارک
سلام به همه دوستای گلم عید همگی مبارک
ما آذریها به زبان خودمون همیشه میگیم
ابولفضل عاشقی شرمنده اولماز
اولونجه منت دشمنده قالماز
یعنی کسی که عاشق مولا باشه شرمنده نمیشه هیچ وقت
تا لحظه مردن زیر منت دشمن هم نمیره
عاشق این بیتم
تورو خدا هرکی به کلبه ی تنهائیام سر میزنه
دعا کنید دوباره برم
دلم پر میزنه برا بین الحرمین
بایستی وسط بین الحرمین ندونی که کجا بری
حرم ارباب یا حرم سقا ...
التماس دعا
نمای ورودی حرم حضرت ابولفضل
ایشالا مشرف بشید
اونقد با صفاست
این صحنه رو از نزدیک که دیدم خدا شاهده ۳ بار چشمامو پاک کردم
دوباره نگاه کردم
باورم نمیشد من کجا و اینجا کجا...
به به تصور کنین اونقد اذن داده بشه بری اینجا واز این آب بخوری
چه حالی میده...؟!
من یه بار دقیقا این صحنه رو تو خواب دیدم
اونقد دلچسب بود که نمبخواستم بیدار بشم
۲ماه بعدش آقا دعوتم کرد...
التماس دعا
یا حسین
عید عاشقان مبارک
بهين جشن و سرور شيعيان است
جــهــان از خـــرمــي بــاغ جـنـان اسـت
فـــروغ سـوم شـعـــبــان بـــرآمـــد
رواق خـــاك هـــمـچـون گـلـستان است
مـگــر آمـد بـعــالــم پـــور زهـــرا
كــه در وجـد و شـرف خلق جهان است
از ايــن مـولـود مـسـعـود مـبارك
قـــلــوب اهـــل ايـمـان شـادمـان اســت
التماس دعا
خدایا زود صیدم کن
متن زیبایی از دوست گلم طهورا
خدایا زود صیدم کن
می دانی چیست آن بندی که وقتی گرفتارش شدی
رها شدن از آن را نمیخواهی؟
حاضری تمام دار و ندارت را بدهی که نگویند برو آزادی...
نوشته بود"دام بگذاری اسیرم دانه می خواهی چه کار؟"
چه آرامشی دارد دام تو در برابر تمام پناهگاه های عالم
که هیچ کدامشان برای دل آدمی امن نیست...
اصلا بیزار است دل آدمی از
<< کل ولیجه دونکم و کل مطاع سواکم>>...
چه لذتی دارد که وقتی میخواهی از خودت بگویی و
خودت را معرفی کنی،
سرت رو بالا بگیری و بگویی
(امیری حسین فنعم الامیر...)
مولا صاحب الزمان
میگن این دست خط مبارک آقا صاحب الزمان هستش
دلم لرزید وقتی دیدم گفتم بذارم دوستای گلمم ببینن
به گزارش خبرگزاري «انتخاب»، در متن توضيح همراه اين نامه آمده است:
من، عبدالسلام محمد الحر هستم که امور تعمیر و نگهداری
مسجد حضرت سیده نرجس
سلام الله علیها مادر مولایمان حضرت مهدی منتظر
عجل الله تعالی فرجه الشریف و نیز
مسوولیت ساختن منزلی را که وقف این مسجد و
برای عالم دینی آن در شهر جباع
می باشد،بر عهده دارم. من خداوند عزوجل و تمامی ملایکه و
پیامران خدا و جانشینان
آنان را – که صلوات و رحمت الهی بر آنان باد-
بر گفتار خویش گواه می گیرم.
برحسب عادت همیشگی در هر سال و
در تاریخ 12 محرم 1404 هجری قمری
صندوق موقوفه مسجد را که نذورات و
کمک های مردمی در آن جمع و صرف
اطعام به نام حضرت اباالفضل علیه السلام و عاشورا و
مناسبتهای دیگر دینی می شود،
باز کردم و مشاهده نمودم به همراه پولهای
درون صندوق نامه ای در آن انداخته شده
که روی آن دو عدد شکلات تقریبا بزرگ قرار دارد در حالی که همه می دانیم
این شکلات ها هر قدر کوچک باشند ممکن نیست از روزنه باریک صندوق
به درون آن وارد شده باشند.
این نامه هدیه ای است بسیار گرانبها عزیز و گرامی و بسیار مبارک صلوات و
سلام پروردگار بر مسلمانان و تمامی مومنین و رحمت خدا بر آنان باد.
امضاء: عبدالسلام محمدالحر
حرفهای یه دل تنگ برا بین الحرمین
سلام به همه دوستان که بهم سر زدن
بله آقا مهدی عزیز خوش به حالت که آقا زیادی دعوتت میکنه
از طرف خوذشون هدایت شد و باز شد خدا رو شکر میکنم
آشتی با خدا لذت عجیبی داشت و نمیدونستم
التماس دعا
اینم تقدیم به شما
وای چقد دلم تنگه برا این صحنه
از درب خواهران که وارد میشی این صحنه چشماتو به لرزه در میاره
هر چی بگم کم گفتم
خلاصه دعا کنین دوباره قسمتمون بشه
دلم برا ۷۲ تن شهدا سمت چپ این عکس و این ضریح ناب
لک زده
التماس دعا
خاطرات سفر کربلا از دوست عزیزم مینوجان
کربلای معلی
- مسیر نجف تا کربلا مثل یه سفر در دل زمانه ... از رفتن و دور شدن از حریم امن علی (ع) دلگیری و برای رسیدن به حریم عظیم حسین بی قرار ... وقتی به کاظمین رسیدیم و چشممون به گلدسته های حرم افتاد حس کردیم این سفر بیشتر از اینها با احساسمون گره خورده ... تابلوی کاروان جلو و ما پشت سر و در سکوت ... پدر بزرگ و نوه ... انگار دلت هوایی شد ... نه ؟
طفلان مسلم ... چند کیلومتری مونده به کربلا ... کم و زیادش مهم نیست مهم اینه که تو کنار این دو معصوم حال و هوای عجیبی داری... "ابراهیم" و "محمد" دلت رو بی قرار می کنن و تو قسمشون می دی به پاکی و معصومیت دلهاشون ... سر به سجده می ذاری و انگار برای ایستادن احتیاج به یاری داری...آره ... داری نزدیک می شی ... دل من بی تابی کن که دیگه نزدیکه ...
- اول غروبه ... آسمون نارنجی می شه و تو به بی تابی دلت دل می دی ... از دور که چشمت به حرم و گلدسته هاش می افته دیگه بند زمین نیستی ... دیگه اینجا جای موندن نیست ... صدای رها شدن بغضها پریشونت می کنه ... کاش یه پرنده بودم ... اینو هم تو می گی هم نگاه همه ی همسفرات ...
قدم برداشتن میون بین الحرمین کار آسونی نیست ... انگار دلت میره و قدمهات با فاصله به تو میرسن ... انگار نگاهت می رسه و دلت به پیشوازش می یاد ... گم می شی ... هم از دنیا دوری و هم از آدمها ... دوست - آشنا - همسفر...همه انگار غریبه ان ...تویی و یه دنیا غربت بی مثال... کبوتر ا دلتنگت می کنن ...پس چرا تو روی زمینی؟ چرا هنوز قدمهات بوی خاک می ده ؟ باید پر بزنی ... پر پروازت همین نزدیکی هاست ...
شب آخر بود . هیچ کس آروم و قرار نداشت ... کردها دور هم حلقه زده بودن و صدا می زدن "یا حسین" ... دورشون شلوغ بود . یه جایی میون جمعیت وایستادم و صدا زدم "یا حسین" ... حرفهام یادم رفته بود ٬ انگار این رسم این چند روزم بود ... هیچی برامون مهم نبود جز این لحظه ها ...این حرفها ... این سوزی که میون جمله ها و صداها می نشست و اوج می گرفت تا آسمون ... رفتم ... بدون اینکه به قدمهام فکر کنم ...رفتم تا رسیدم به سردی ضریح ابوالفضل ... اونجا بود که فهمیدم بغض چند روزه و چند ساله ام شکسته ... اونجا بود که صدای پر زدن دلمو میون اونهمه بی قراری حس کردم ... شب آخر سفر انگار هیچ کدوممون روی زمین نبودیم ...
خاطرات سفر کربلا از دوست عزیزم مینو
خاطرات سفر نجف اشرف دوست عزیزم مینو جان
این بخشی از تصاویر ذهنمه ...
"نجف اشرف "
صدای مداح کاروان دور و نزدیک می شد . گلدسته های حرم رو که دیدیم انگار هیچ کس روی زمین بند نبود . هم بغض بود و هم بهت ٬ هم سکوت و هم فریاد . قدمهامون نامنظم شده بود ... یاد حرف دوستی افتادم ٬ کاش دست خالی برین ... واقعادست خالی اومده بودیم؟! رسیدیم به ورودی حرم ٬ به شکوه ایوان طلا و به آرامش عجیب صحن و این ابتدای یه بغض رها شده بود ...
خیلی چیزا رنگ باخته بود . خاک و خستگی و خواب. یه وقتایی که خودت بودی چشمات بی هوا اسیر خواب می شد و یه وقتهایی انگار هیچ رویایی نمی تونست حقیقت جلوی چشماتو انکار کنه . تو نشسته بودی رو به ضریح و چشم دوخته بودی به دعاهای چشم انتظار اجابت ... انگار صدای بال فرشته ها رو بیشتر از هر زمانی می شد شنید.
دستم به ضریح نمی رسید . هم ازدحام بود و هم بهت همیشگی ام . چند قدمی ضریح ایستاده بودم ٬ دستام بی هیج دعایی رو به آسمون بود ... حرفی نداشتم جز تسلیم ٬ جز سکوت ٬ جز عجز و جز شرم از این دستای خالی ... چند لحظه بعد دستم روی ضریح نشست . نمی دونم سرمای دستام سر خورد روی ضریح یا سردی فلزش رسید به قلبم ٬ دیگه نه "من"ی وجود داشت و نه حرفی و نه صدایی! خلا بود و سکوت ... انگار رسیده بودم به اوج قصه ...
شب آخر بود . وداع سخت بود ٬شایدم نا ممکن! کنار هم ایستاده بودیم رو به ضریح و هر کدوممون با واژه های دلمون جمله های آخر رو می ساختیم . التماس دعا بود و حاجتها و تکرار آرزوها و رویاها ... چهره خیلی ها از جلوی چشمامون رد می شد ٬ اسم خیلی ها روی زبونمون می چرخید و انتهاش می رسید به این آرزو که کاش قسمت همگی بشه . اشکهای آخرمون روی گونه ها نشسته بود ٬ هیچ کس نای رفتن نداشت ... " یا الله خانم " با لحن عربی یعنی که حرکت کن ... یعنی وقت تمومه . یعنی نوبت این لحظاتت به سر رسیده ... یعنی باید تجربه ناب ترین حس آرامش رو به بقیه واگذار کنی ... یعنی بدرود با نجف اشرف
یا ابولفضل
نمازم را قضا کرده تماشا کردنت ای ماه....
عجب روزهایی بود الان مثل خواب میمونه
از کوچیکی آرزوم بود برم جلو حرم
قمر بنی هاشم اذن دخول
حرم ارباب رو بگیرم اونقد براش اشک بریزم تا دلم آروم بشه
خدای مهربان فروردین ماه سال ۱۳۸۸
نصیبم کرد
نمیدونم چطور بگم و توصیف کنم
کربلا یعنی همه زیبایی های دنیا در یک جا
کربلا یعنی پرپرشدن همه امیدیهای زینب
حرم ارباب یعنی:بگو دلتنگیهایت را
قتلگاه یعنی پر کشیدن یک کمر شکسته به عروج
حرم عباس یعنی تکیه گاه
کف العباس یعنی آخرین استقامت
تل زینبیه یعنی تمام نگرانیهای زینب
خیمه گاه یعنی یک دختر بی پدر- یک سر بی سایه - یک عروس بی داماد -
یک طفل تشنه و یک نماز تشنه
تمام تفسیر من از کربلا این بودچیزهایی که دیدم قابل توصیف نیست
ایشالا نصیب همه بشه خودتون ببینید